Błonnik na odchudzanie? Czy błonnik sam w sobie odchudza?

kobieta-dzinsyCzęsto można się spotkać ze stwierdzeniem, że błonnik odchudza, co nie jest to do końca prawdą, ponieważ błonnik tylko wspomaga odchudzanie, jeśli wydaje ci się, że pomiędzy tymi dwoma stwierdzeniami nie ma różnicy to zapraszam do wpisu.

Błonnik jak zapewne wiesz jest substancją, która nie jest trawiona przez ludzki organizm, ponadto posiada bardzo ciekawą właściwość, to znaczy pęcznieje, powiększając swoją objętość, na jakiej zasadzie to działa? Już wyjaśniam…;-)

Otóż, błonnik rozpuszczalny w wodzie przy kontakcie z tą cieczą wiąże się z nią, powiększając  przy tym swoją objętość, bardzo dobrze  widać to po zalaniu babki płesznik wodą lub sokiem. Tworzy się wtedy gęsta galaretowata konsystencja, którą im dłużej trzymamy w szklance tym bardziej robi się gęsta. Na następnym dzień prawie jest z tego galaretka.

Wracając do samego błonnika, jak widzisz on sam nie spala tłuszczu ale wspomaga odchudzanie, jeśli zjesz produkt bogaty w błonnik rozpuszczalny w wodzie i dostarczysz odpowiedniej ilości płynów (zalecane jest ok. 2 litrów wody dziennie), wtedy błonnik pęcznieje, absorbując (wchłaniając) wszystko co znajduje się wokół niego aż wypełni wolną przestrzeń. Z tego względu doświadczysz uczucia sytości, odczuwając sytość automatycznie masz mniejszy apetyt lub nawet go nie odczuwasz, co za tym idzie jesz mniej. Zasada jest prosta – błonnik zapewnia tylko uczucie sytości. Jeśli zjesz za dużo błonnika możesz na początku mieć efekt ciężkości, podobny do efektu przejedzenia.

Teraz wiesz, że spożywanie błonnika nie  spala tkanki tłuszczowej ale ogranicza apatyt, przez co możesz jeść mniej i chudnąć, na koniec wspomnę, że błonnik rozpuszczalny w wodzie znajdziesz między innymi w babce płesznik, łupinie babki jajowatej, siemieniu lnianym czy nasionach chia (szałwii hiszpańskiej).